2017. feb 28.

Digitális varázslat a gyöngyvásznon! - 1.rész

írta: negyedikfal
Digitális varázslat a gyöngyvásznon!  - 1.rész

furious_gif.gif

Múltkor egy kicsit a set design fontosságáról beszélgettünk – érkezik majd a folytatás -, most kicsit technikai oldalról vizsgáljuk meg a filmkészítés varázslatos világát. Nyilván nem kell tudnunk, hogy egy-egy látványfilmben mennyi munka, lemondás, szorgalom vagy túlóra van, hiszen a végeredményért adjuk elsősorban a pénzünket/időnket, nem pedig, csúnyán fogalmazva, az emberi oldalért. Jómagam is hajlamos vagyok legyinteni a látványfilmek esetében a vizualitásra, mondván, 2017-ben már kötelező nagyon magasan teljesíteni. Pedig a VFX mesterek klasszis „modellezése” jelenti olykor a különbséget az összkép megítélésénél.

Batman v Superman: VFX hajnala

A két népszerű szuperhős közös filmjének sok minden felróható: gyenge forgatókönyv, bűn egyszerű dialógok, rossz vágás, üres karakterek. Viszont látványszempontjából a tavalyi év egyik legjobb blockbuster munkáját tette le az asztalra Zack Snyder csapata. Magam részéről jobban szeretem az épített díszletet, a kézzelfogható világot, a hús-vér statisztákat, viszont olcsóbb, logisztikailag bizonyára egyszerűbb effekteket használni emberi erőforrások helyett. Arról nem is beszélve, hogy CGI-varázslattal olyan jeleneteket is kivitelezni tudnak, ami túlmutat az ember fizikai korlátain. Néha talán túlságosan is… Aki szeret a bűvész ingujjában nyúlkálni, annak nagyon ajánlom ezt a rövid videót. Elképesztő az az evolúciós folyamat, amin a látványvilág keresztülmegy az első nyers verziótól az utolsóig.

Forgatási „napló”:

 Concept képek:

batman_v_superman_dawn_of_justice_concept_art_vance_kovacs_12.jpg

batman_v_superman_dawn_of_justice_concept_art_vance_kovacs_06.jpg

Jackie: John Kennedy temetése CGI gyászolókkal

Belegondoltatok már abba, hogy milyen filmeknél használnak vizuális turbósítást? Szerintem már majdnem mindegyiknél. Amíg egy blockbuster esetében evidens a technikai „Merlin” segítségét hívni, addig kisebb, emberközpontú drámák esetében hajlamos vagyok elhinni, hogy amit látok, azt emberi kéz alkotta. Erre jó példa a Jackie is. Fel sem merült bennem, hogy vannak benne manipulált jelenetek, számítógépes helyszínpótlások. Pedig elnézve a videót, bizony jó pár jelenetnél használták a technikát.

Jackie esetében nehéz megítélni, hogy mennyire lett volna bonyolult/költséges megoldani az élőhelyszínes forgatást. Ilyen filmek esetében mindig elgondolkodom azon, hogy a technikai szabadság mennyire kényelmesítik el a filmkészítőket? Ettől függetlenül szép munkát végeztek!

Forgatási „napló”:

A dzsungel könyve: VFX szafari a vadállatok között

A hagyományos formula szerint a CGI kiegészítőként, látványfokozóként szolgál. A dzsungel könyve szerintem a kivételt erősítő szabály: a VFX-en van a fókusz, míg az ember, hiába főszereplő, csak függelékként van jelen. Nem vagyok a látványfilmek nagy képviselője, mégis elképesztő látni azt a magas precizitást és fantáziát igénylő munkát, amit beletettek. Színészként nem lehetett egyszerű munka eljátszani a kis Mauglit: beszélő kis farkas helyett vicces plüssbábbal kellett beszélgetni, és „néhány gallyon kívül”, a díszlet is csak színes szövetekből - kék/zöld - állt. Nem véletlen, hogy a videóban Jon Favreau storyboard és concept art képeket mutogat Neel Sethi-nek. Bevett szokás ilyenkor skicceket vagy képes jelenetkönyveket készíteni a script mellé. A steril környezet mellé ez hasznos mankó lehet, amibe a színész képzelőereje bele tud kapaszkodni.

Forgatási „napló”:

Concept képek:

the_jungle_book_concept_art_vance_kovacs_01.jpg

the_jungle_book_concept_art_vance_kovacs_11.jpg

Jurassic World: Dinoszaurusz idomítás dinoszauruszok nélkül

Az a határozott véleményem, hogy a Jurassic World-nek történet szintjén az égvilágon semmi értelme nem volt. Hiába tértek vissza a franchise gyökeréhez, nem tudták forradalmasítani a koncepciót. Emiatt szerintem a Jurassic World pont azt bizonyította be, amit el akart kerülni: ebben a történetsorozatban egyetlen normális filmre való puskapor van. Szeretném, ha a készítők a reboot második részével eloszlatnák ezt a véleményemet. Csak a dinoszaurusz sereget ne vessék be… Vissza a témához: ha a sztori olyan is, amilyen, vizuális látványban nagyot alkottak. Chris Pratt nagyon furán érezhette magát a forgatáson: láthatatlan dinókat kellett komoly arccal pesztrálnia. Legalább a díszbemutatón a színész is egy teljesen új filmélményben részesülhetett.

Forgatási „napló”:

Concept képek:

ilm-jwc6.jpg

jwconceptart0015.jpg

Furious 7: Négykerekű varázslat

Amíg A dzsungel könyvének forgatása az ingerszegény stúdiókörülmény miatt egy idő után monotonná, unalmassá válhatott, addig egy Fast & Furious-kaliberű akciófilmről ugyanezt már nem lehet elmondani. A videó nézése közben azon gondolkodtam, hogy milyen szívesen szerepelnék benne. Nem vagyok a franchise nagy rajongója, a sportautókhoz sem vonzódom, mégis ez a forgatás tele van energiával, adrenalinnal, élvezettel. A hetedik rész leglátványosabb jelenete szerintem a felhőkarcolók közötti autós ugrálás volt. Gondolkodtál azon, hogy miképp sikerült ezt a macerás, bonyolult jelenetet rögzíteni? A válasz a werk-videóban tálható. Több ember egybehangolt, közös munkája kellett hozzá, meg egy „csipetnyi” varázslat.

Forgatási „napló”:

Storyboard

5472_39_1428969780.jpg

Szólj hozzá

jackie concept werk 2017 a dzsungel könyve CGI jurassic world batman v superman Furious Storyboard VFX