2017. máj 01.

Bye-bye horror-rajongó!

írta: negyedikfal
Bye-bye horror-rajongó!

Ritkán fordul elő az, hogy a történet és a marketing anyagok vezérszlogenjei ilyen tökéletesen leírja és összefoglalja a film lényegét. A Don't Think It és a Don't Say It kifejezéseknél jobban nem tudom megfogalmazni, hogy mit nem szabad csinálni az amerikai horroripar új alkotásával, ami már-már követendő példaként tekintett a zsáner másik, finoman fogalmazva is harmatos Rings-re. Figyelem: az írás spoiler-démonokat tartalmaz!

Bye-bye feszültség és normális történetvezetés

Vannak olyan filmek, amiket azért nézz meg az ember, mert hajtja a morbid kíváncsiság. Ez az erő vett rá, hogy a Power Rangers – lassan ráveszem magam, hogy megírjam az élményeimet - után rávegyem magam a The Bye Bye Man-re, aminek már az első előzetese is erőteljes bukás és izzadságszagot árasztott magából. Alapjáraton kedvelem a legendákkal átszőtt, nyomozósabb tematikájú horrorokat, ezért próbáltam nyitott és befogadó lenni Tudodki - a nevét nem merem kimondani, mert egy életen át üldözni fog ez az unalmas, ízléstelen posvány - irányába.

Hogy miről van szó? Adott egy négyfős fiatal baráti társaság - közül kettő egy párt alkot -, akik egy részegségbe fajuló buli után elkezdenek szórakozni a szellemidézéssel - mert az mindig olyan jól bevált -, és a látványos figyelmeztetés ellenére a főszereplő suhancunk elsuttogja a retteget nevet. Ezután kezdetét veszi a régi nóta: a The Bye Bye Man életre kell és erőteljes hallucinálás közepette egymás után a halálba kergeti a fiatalokat.  Aki ennél is többre kíváncsi és tovább akarja rontani a sztori élményt - nem mintha erre bármilyen mód is lenne -, annak ajánlom az előzetest. Szépen elmesélik benne a filmet.

Egy mondatban összefoglalva a végeredményt: a The Bye Bye Man is ugyanabban a direct to DVD-kategóriában versenyzik, mint a Körök. És, ami még ennél is szebb: ugyanazt a kört - rossz szóvicc – futja le, mint a műfajbeli kollégája, annyi különbséggel, hogy Samara hellyel-közzel aktiválni tudta a jump scare-elemeket. Azontúl, hogy abszolút blődség a történet,  a Bloody Mary legendájára emlékeztető - ennél fogva a férjeként is felfogható - karakter teljesen erőtlen és ijesztésre alkalmatlan. Pedig még egy démoni házőrzőt is ellopott a show kedvéért.

A koncepció és a script hemzseg a készítői mulasztásoktól. Kezdjük rögvest a legfontosabbal: a történet teljes mértékben mellőzi a suspense-t, ami egy vígjáték esetében nem lenne különösebben probléma, de egy horror műfajban versenyző alkotásnál életbevágó lenne néhány feszültségpatront jó időben elrobbantani. Ellenpéldának ott van a napokban látott The Autopsy of Jane Doeírok majd róla -, ami bár a történet második felében szilánkokra esett szét, az első huszonöt-harminc percben olyan feszültséget árasztott, ami erőteljesen torkon ragadott és sokáig fojtogatott. Ott elég volt két mozgó és lélegző karakter és egy, a boncasztalon heverő, hideg, élettelen holttest a hatásos feszültségkeltéshez, borzongatáshoz.

A következő hiányzó komponens a kreativitás. Amíg a Köröknél a kihagyott ziccereket fájlaltam - a lapos televízió mellett néhány modern megjelenési platformot javasoltam Samarának -, itt az égvilágon semmivel sem kísérleteztek. Ha az volt a cél, hogy könnyen elemezhető legyen, akkor tökéletes munkát végeztek. Pontosan meg lehet mondani, hogy a jelenetek milyen tempóban és tartalomban fogják követni egymást. A totális, „egész pályás” kiszámíthatóság a legmegfelelőbb jelző a narratívára.

De ha már a karakterek nem mozognak agilisan és a történet sem újszerű, flexibilis, legalább hangulatban hozhatna egy elvárt szintet. Ez a harmadik pont a listán, amire a készítők nem gondoltak. Vagy nem akartak gondolni, mert attól féltek, hogy felbosszantják The Bye Bye Man-t. Az egész semleges, üres és lélektelen. Amíg a példának hozott The Autopsy of Jane Doe képes ráülni az ember ingerközpontjára, addig ez a történet semmilyen hatást nem gyakorolt rám. Nem markolásztam a karfát izgalmamban, nem izzadt a tenyerem és még véletlenül sem kalapált a pulzusom elszabadult légkalapács módjára.

the-bye-bye-man-1.jpg

A jó démon/szellem is holtig tanul: éppen a Hogyan írjunk jó horrort - tankönyvet memorizálja

Az őrült látomások akár még izgalmasak is lehetnének, ha nem tucatszor nyúlnának ehhez a csontig rágott eszközhöz. Hasonlót bármelyik Végső állomásban vagy James Wan-filmben látott már a horror kedvelő, és akkor még csak pár példát soroltam fel a zsáneren belül.

A negyedik fatális hibát, ahol elcsúszott a film, az alulírt karakterexpozícióban található. Azon belül is a motiváció hiánya szúrt szemet. A The Bye Bye Man-hez hasonló repetitív történetekben sosem célszerű mélyindítékokat keresni a karakterek cselekvései, döntései mögött, de azért feltételezem, hogy ezek a szereplők a saját világukban is láttak már egy-két horror filmet. Tudják, hogy mivel nem szabad szórakozniuk. Ennél jóval normálisabb dolgot vártam volna, még úgyis, hogy tudom, ez egy amerikai jump scare.

Erre jó példa szerintem a Joss Whedon által írt The Cabin in the Woods, ami pont azt parodizálja ki, amit itt elkövetnek: olyan dolgokkal szórakoznak, amivel nem lenne szabad. Azt simán el tudom képzelni, hogyha valaki lemegy a sötét pincébe, hogy megjavítsa az áramgenerátort, vagy azért fut be az erdőbe, hogy megkeresse/megmentse a barátját. De ha egy ilyen figyelmeztetést talál az elátkozott házban, akkor már csak azért sem mondja ki („csomagolópapírra” egyébként a vezér szlogenek vannak írva):

the-bye-bye-man-3.gif

A konfliktusok felületesek, a karakterek közötti kapcsolatok harmatgyengék és az állítólagos szerelmespár közötti kémia a nullával konvergál.

A forgatókönyv gyengeségei mellett a rendezés és a fényképezés sem hordozz magában semmi különöset. Nem arról van szó, hogy gyenge lenne, egyszerűen csak szabványos iparosmunka, semmi több. A produkcióhoz egy jobb vágó is elkélt volna, mert végig olyan érzésem volt, mintha szanaszét szabdalták volna a filmet.

Szerintem a stúdió producerei érezhették, hogy baj lesz, mert a PR-részleg ahhoz az eszközhöz nyúlt, amivel a Suicide Squad marketingesei is próbáltak tűzet oltani - hasonló minőségi mutatók mellett -: a színészek „megrázó” élményeihez. Ebben az esetben a film egyik főszereplőjének és az eladás szempontjából húzónevének számító Carrie-Anne Moss - aki egyébként nettó húsz percet, ha töltött a vásznon - nyilatkozta több helyen is azt, hogy a script olvasása után hetekig nem merte kiejteni a száján a szellem nevét, ráadásul félt egyedül maradni az otthonában. Hasonlót játszottak el Jared Leto-val, akire állítólag annyira átragadt Joker személyisége, hogy patkányokkal riogatta a kollégáit.

Verdikt

Mit is lehetne mondani az utolsó szó jogán? Semmi értelme védőbeszédet írni a filmhez, mert egyrészt ez a munka nem érdemli meg, másrészt semmi olyan nem mutatott a rendelkezésére álló kilencven percben, amivel mentegetni lehetne a gyenge végeredményt. A Körök és a The Bye Bye Man után nagyon úgy fest, hogy a mundér becsületét a Get Out mentheti meg. Ha csak egy könnyed szellemes kikapcsolódásra vágytok, akkor szerintem válasszatok másik filmet. Ez az időbefektetés egyáltalán nem térül meg.

Szólj hozzá

kritika horror amerikai filmkritika 2017 Bye Bye Man