2017. feb 18.

Ugyanazokat a Köröket futjuk!

írta: negyedikfal
Ugyanazokat a Köröket futjuk!

Jöhet még egy Körök-kritika? Sokan értekeztek átfogóan és kiválóan Samara szomorú vesszőfutásáról. Csatlakozom az eddigi véleményekhez: a The Ring-saga folytatása unalmas, lélektelen, feszültségmentes. És ami a leginkább szembetűnő, hogy újítások helyett a régi playbook szerint játszottak, ami már a trilógia középső darabjánál sem működött. Szép dolog a tradíció őrzés, de az eredetiség kedvéért mélyebben a kútfenekére nézhettek volna.

Ritka a jó stúdiófilm

Nagyon kedvelem a horrorokat, elég sokat is nézek, ügyelve rá, hogy különböző nemzetek alkotásaiba is belekóstoljak. Nem hiszem, hogy túl nagy okosságot mondok azzal, hogy Amerika ritkán készít jó, vagy legalább korrekt, elfogadható horrort. A tipizálást elkerülve leszögezem, hogy akad egy-két – klasszikusok mellett – modern amerikai gyöngyszem is a piacon. Ezek adnak egy viszonylag mély és jó merítési lehetőséget a műfajjal kokettáló újonc horrornézőknek. Viszont egy ponton túl a kör bezáródik, és azon kapjuk magunkat, hogy időhurokba kerültünk: évről-évre ugyanazokat az amerikai bérrendezéseket nézzük, annyi különbséggel, hogy máshogy hívják a szereplőket és a démonokat szellemekre, majd vice versa cserélik. Sajnos a tendencia azt mutatja, hogy ezek az iparosmunkák a történet mellett a feszültségadagolással és az igazán markáns antagonistával is hadilábon állnak. Nem véletlenül, hogy nem születnek újabb Freddy-k a zsánerben. Időnként bebizonyosodik, hogy azért futkosnak ott is tehetséges rendezők/írók, akik szeretik és lelkesednek a műfaj iránt. 2014-ben nálam – szigorúan csak Amerikáról beszélünk – a kis költségvetésű indie-horror, az It Follows okozott nagy meglepetést, tavaly pedig a Vaksötét, ami bár nem tökéletes film, mégis az első pillanattól az utolsóig erős, fojtogató feszültséget tartott fent. Néha ez is elég a sikerhez. Csakúgy, mint a formátummal való kíséretezgetés. Ennek az egyik szószólója a skype-os horror, az Unfriended, ami kreatív „ötletmasszást” adott a végelgyengülés jeleit mutató found footage-stílusnak. Minden hibája ellenére önazonosan tette a dolgát egy olyan közegbe, ami nagyon mai, friss, modern. Miért tartottam fontosnak ezt a bevezetőt? Mert a Körök a sivár biztonsági játék miatt volt óriási csalódás. Samara technofób módon mellőzte az új csatornákat. Afféle analóg szellemként van jelen a digitális korban.

mv5bztu4yty3njutmdhjos00nmrllwe1y2ytmji4otziyza1yzbll2ltywdlxkeyxkfqcgdeqxvynjewntm2mzc_v1_sx1777_cr0_0_1777_999_al.jpg

Inkább ne!

 Ha sztoriba nem is tudnak újat mutatni - nem is biztos, hogy lehetne, bár a vége felé megkísérelték a szépítést -, kreatív ötletekkel színesíthették, frissíthették volna a koncepció eszköztárát. Az a bosszantó, hogy új impulzusokért nem is kell messzire menni, elég csak kicsit körbenézni a „szomszédnál”. Digitális forradalomba érünk, a technológia alapjaiban írja át a mindennapjainkat, olyan népszerű platformokat, eszközöket felvonultatva, amik szerintem termékeny táptalaja lenne új, formabontó jelen-orientált jump scare-paneleknek. Főleg annak tükrében, hogy a Körök elég young adult vonalat képvisel, így lelkiismeret-furdalás nélkül lehetett volna belemászni a célközönség mindennapjaiba.

Vettem a bátorságot és önjelölt íróként összegyűjtöttem pár olyan ötletet, amit beleillesztettem volna a scriptbe.

Samara konzolon, mobilon és VR-on keresztül is hódíthatna

Telefon: a leggyakrabban használt telekommunikációs eszközünk, a mobil. Percek alatt intézhetjük rajta a hivatalos ügyeinket és tarthatjuk a kapcsolatot barátainkkal, rokonainkkal. Emellett arra is alkalmas, hogy Samara, a hét napos türelmi idő után, váratlanul lecsapjon ránk. Elképzelem, ahogy lassú, idegnyúzó dallamokkal aláfestve halál lassan kimászik a zsebünkből. De ha nagyon klisében kellene gondolkodom, akkor telefonálás közben is beránthat a képernyőbe.

 

 telefon_laptop_samara.jpg

Hajaj,Samara FaceTime-on hív...

Tablet: a telefonhoz hasonló metodikát tudok itt is elképzelni.

 

Konzol: a PlayStation, az Xbox és más konzolmárka jelentős szerepet játszik a fiatalok - jómagam is imádom! - hétköznapjaiban. Jól össze tudja kovácsolni a társaságot, és stressz vezetőként is hasznos szerepet tölthet be. Elképzelem, ahogy a főhősünk GTA-zas közben dobja el az agyát. Na, nem azért, mert kikapcsolt az automatikus mentést egy nehéz küldetés közben…

 playstaton_samara.jpg

Chandler is látja Samara-t...

VR: egy ideje már fejlesztgetik, finomítják a VR- sisakokat/szemüvegeket, amik maximális mozi- és játékélmén reményével kecsegtetnek. Szerintem egy ilyen jump scare-típusú filmnél a „nem hiszek a szememnek” - fordulatot jól el lehetne sütni. A potenciális hullajelölt széles vigyorral, és egyre fokozódó izgalommal fogadná Samara tündöklő mosolyát.

 vr_samara.jpg

Halálos élethű élmény!

Laptop/PC: ezt használták, szerencsére nem kellett videokazettákkal pepecselni. Plusz kiegészítésként akár olyan népszerű közösségi platformokat is bele lehetett volna csempészni a formátumba, mint a facebook, snapchat vagy az instagram. Bár ennek a megjelenítése lehet, hogy túlságosan izzadságszagúan nézne ki a vásznon. És akkor még a stream-korszakra ki sem tértem. Egy Ring-felvétel a videótárban egy hónapos ingyenes próbaidőszak alatt...Samara garantáltan aratna!

 korok_2.jpg

Fedélzeti computer: ezt már csak amolyan szorgalmi feladatként teszem bele, nem biztos, hogy jó ötlet. Szemem előtt pereg a jelenet: a főszereplő a GPS-re hagyatkozva vaksötétben, egy kietlen erdős úton halad a célja felé - ez eddig teljesíti a kötelező klisékvótát. Amint ütött az áldozat utolsó órája, Samara kibújik a fedélzeti computerből, újratervezve a karakterünk úti célját: a meleg otthon helyett a tűzforró pokol vár rá.

 auto_samara.jpg

Ez sem hóbortos hétvége lesz!

Ez csak pár példa, biztos lehetne még mondani vagy kihúzni. Van ötletetek, hogy mivel lehetett volna még feldobni, izgalmasabbá tenni?

 

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy feltétlenül tinédzserré híguljon a Kör-mítosz, viszont, ha már a fiatalokra szabták a sztorit, akkor legalább hasonló ötletekkel színesíthették volna azt a koncepciót, ami végül az égvilágon semmi egyedit, eredetit nem tudott felmutatni! Nem is tudom, hogy mikor láttam utoljára olyan gyenge produkciót, ami zsáneren belül még a középszer titulust sem érte el. Nem lengi körül az a sajátos, bőr alá bújó, feszültségtől lüktető atmoszféra, ami az első részt jellemezte. Ebből következik, hogy semmilyen hatást nem gyakorol a nézőre. Samara első kútmászása (nézővegzálása) után pár napig rémálmok gyötörtök. Sőt: fikció ide vagy oda, akkoriban mindig, ha számomra ismeretlen szám hívott, önkéntelenül is összerezzentem. És ez valahol mélyen jó érzéssel töltött el, mert hatott rám a film. A Körök maximum azoknak tud emlékezetes vagy élvezetes perceket okozni, akik még nem láttak minimum közepes horror történetet.

korok_1_1.jpg

Néha rá lehetne borítani a tv-t!

Igen, a történet.... Samara továbbra is úgy viselkedik, mint egy jutalékért dolgozó behajtó: hét nap után könyörtelenül, kérlelhetetlenül lecsap a leskelődőkre. A videokazetta kultusza mostanra odáig fajult, hogy a fiatalok önként teszik fel az életüket erre a halálos filmélményre, igaz, a háttérben működik egy homályos életbiztosító-rendszer, ezzel minimalizálva a halálos áldozatok számát: ha az illető lemásolja a kazettát és megnézeti mással, akkor a Samara megbocsájt és tovább áll. Samara-nak csak meló…A végén van egy csavar, amit nem lőnék le, mert legalább megpróbáltak némi friss vizet pumpálni a szellemlány poshadt, csontig kiszáradt kútjába. A törekvést pedig mindig díjazni kell.

Verdikt

Javier Gutiérrez-nek sajnos nem sikerült megtörnie a kört. Az összkép borzasztó felületesre, ötlettelenre, megfáradtra sikeredett. Azt gondolom, látva a záró snittet, hogy ilyen formában el kellene felejteni ezt a sorozatot, mert újító törekvések nélkül nem tud hosszútávon működni ez a történetfolyam. A csavar és a viszontlátás öröme miatt – nagyon szerettem az amerikai remake-t, az eredeti előkelő helyen pihen a watchlistem-en - legyen három pont. Samara ennyi megaláztatás után nyugodjon békében.

Szólj hozzá

kritika horror filmkritika körök PlayStation Kör VR The Ring jump scare