2017. feb 02.

Az éjszaka törvénye: Éles lőszer helyett vaktöltény

írta: negyedikfal
Az éjszaka törvénye: Éles lőszer helyett vaktöltény

Nagyon kedvelem Boston tintafoltos írónagykövetét, Dennis Lehane-t. A regényei szikárstílusa egyik pillanatról a másikra a kényelmes fotelből a nagyváros bűntől mocskos utcáira „dobja” az olvasóit. Ben Affleck, aki szintén bostoni „fenegyerek”, megérti és átéli azt a világot, amiről az író történetről-történetre „tudósít”. Ismerve a szerző stílusát és a gondolatrétegét: Az éjszaka törvénye papíron összetettebb és eredetibb lehet, mint a középszerű adaptációja.

Ben Affleck ezúttal a középszer rumoshordójába fulladt

Imádom a gengszterfilmeket. A Keresztapa-trilógia, a Sebhelyesarcú, a  Nagymenők mind-mind olyan alkotások, amik nem csak az ízlésemet, de a zsánerhez fűződő érzéseimet is alapjaiban reformálták meg. Bármikor újra tudom nézni, és nem feltétlenül azért, mert a felsorolt történetek mindegyike reformerré lépett volna elő. Egyszerűen „csak” kiegészítették, felfrissítették a műfaj kötelező formai elemeit.

Úgy gondolom, hasonlóan a western műfajhoz, ezt a zsánert is folyamatosan művelni, gondozni és gyarapítani kell, hogy a klasszikus elemekből szárba szökkenő „új generációs” gengszterfilmek hídként összekapcsolja a fiatalabb nézőket a régmúlt klasszikusaival. Ahhoz viszont, hogy a lőportól illatozó gengszterkertünk tovább virágozzon és célba érjen, néha gyomlálni kell. Sajnos Ben Affleck filmje is ebbe a kategóriába tartozik, holott nagy reményeket fűztem hozzá, mert amit eddig írt és rendezett, az szerintem a jobb hollywoodi produkciók közé tartozott.  A tolvajok városa és Az Argo-akció is kiemelkedett a középszerű hollywoodi posványból.

Ezúttal a szikár, de a kockázatos/kreatív stílusa helyett a bődületes biztonsági játékot választotta, amivel sajnos a saját filmjét lőtte szíven.  Olyan elemi hibákat vétett, ami miatt szerintem Az éjszaka törvénye sosem sem lesz a zsáner következő elegáns elitdarabja vagy úttörője. Nincs benne semmi eredeti vagy újszerű. Az egész történet szerkezeti felépítése is mellőzi a meglepetéseket. Valahogy így tudnám lerajzolni: háború – mezítlábas bűnözés – börtön – felemelkedés - megtérés. Körülbelül ennyire izgalmas. Ilyen koncepció mellett ezer meg egy film készült, és nem csak a gengszterfilmekre gondolok.

Nézzük meg kicsit közelebbről a történetet: az 1920-as évek Amerikájában járunk, amikor a lehetőségek országa a szervezett bűnözés melegágya volt. A maffia családok kiirthatatlan kúszónövény módjára hálózták be és ölelték körbe az egész országot. Ebbe a világba születik bele Joe Coughlin (Ben Affleck), aki olyan alma volt, ami messze gurult a családi fától: apja köztiszteletben álló rendőrkapitány, a testvére pedig becsületes állampolgárként a filmszakmában keresi a kenyerét. A fiatal férfi ellenben vágyott az izgalomra, az adrenalinra, a könnyen jött pénzre, az olasz rumos pácban áztatott amerikai álomra. S bár bűnöző volt, sosem tekintett magára gengszterként. A „békés” idill egészen addig tart, amíg a bűnös életének árnyoldala be nem töri az ajtaját, megfosztva – szabadság, szerelem – mindenétől. Innen kezdődik az egyszerű mezei bűnöző felemelkedése, akit ugyanaz hajt, mint előtte megannyi gengszter kollégáját: a bosszú.

Az a probléma, amit szerintem ennyiből is el lehet képzelni, hogy elég sablonos lett a film tárgyalásának kifejtése. A szcenárium minden fontos fordulópontját és szegmensét nem egy műfaji társánál láttuk már. Értem, hogy a műfaj megkövetel bizonyos szükségszerű motívumok felmutatását, de azt gondolom, hogy még egy csontig rágott panelt is lehet izgalmasan és összeszedetten találni.

screen_shot_2016-09-09_at_10_03_23_am.png

Vezérnek kevés...

Sajnos a bosszúmotívum már nem elég erős háttéralap egy gengszterfilm felépítéséhez. Az éjszaka törvénye például akkor volt a legerősebb, amikor dobták a sablonosságot, és helyette a terjeszkedésre, a szervezetük felépítésére helyezték a hangsúlyt. Pedig a környezet - az alkoholtilalom időszaka – nagyon érdekes, izgalmas, sok lehetőséggel bíró kontextus, amit törvényszegés nem kiaknázni.

Kicsit olyan volt az egész, mintha végig egy puskaporos hordón ülne az ember. Bármikor felrobbanhatna - pozitív értelemben -, mégsem teszi. Megvolt benne a lehetőség, szerintem jól is indult a móka – város „elfoglalása”, a bűn terjeszkedésének bemutatása remek pillanatokat szült a vásznon. Az open credit után az erőteljesnek, lehengerlőnek induló történetfolyam helyett kaptunk egy visszafojtott gengszterdrámát, ami szinte minden motívumot felvonultatott, ami csak a puskacsövén kifért. A lírai bosszúvágy mellett kaptunk árulást, démonizált moralizálást, megbélyegzést. Sikerült még a Ku-Klux-Klan-t és a rasszizmus béklyóját is belekeverni a balhéba, ami önmagában még színesíthette is volna a sztorit, csak nem ilyen függelékformában, mert így a téma mélyebb „ásatása” helyett csak felszínkaparást kaptunk. Emiatt sem alakult ki szikár arculata, identitása a filmnek. Mind végig két műfaj mezsgyéjén mozgott.

Érzésem szerint a túl sok történetfelütés emiatt lett nagyon töredezett az összkép. A problémát tovább mélyítette a fárasztóan elnyújtott játékidő. Ha a dinamika, a tempó feszesebbre lett volna szabva, és a töltelék jelenetek a vágószobában maradtak volna, akkor kevésbé érezném ennyire levegősnek ezt a 130 percet. Kimondom: egy pontot túl eluntam.

Nem is a rendezéssel vannak gondok, hanem a forgatókönyvvel. Az ambiciózus és rizikós vállalkozást Ben Affleck nem tudott kellőképpen felfrissíteni. A sallangosan csengő, nagy igazságoknak szánt bölcselkedések és a barokkos túldíszítettség egyáltalán nem állt jól egy alapvetően gengszterfilmnek szánt történetnek.

Nyilán pozitív erények is fellelhetőek a végeredményben. Ebbe a kategóriába sorolnám a hiteles korképet: a díszletek, a jelmezek, az autók igényesek és szépen kidolgozottak. Az is tagadhatatlan, hogy van egy fajta édeskés rum- és szivarfüstillatú atmoszférája a filmnek, amire Kuba napsütötte miliője csak rátesz egy lapáttal. A végjáték, a klasszikus leszámolás is a jobb pillanatok közé tartozik. A csont- és koponyaropogtató gépfegyver párbajt ügyesen megkoreografálták, és amikor épp nem az erkölcsösség fogalmát jártuk körbe egy szabálytalanul működő világban, akkor működni tudtak a jelenetek. Kár, hogy utóbbiból volt kevesebb.

tumblr_od7mcmmz0g1tpk0vyo5_540.gif

Ezúttal sajnos nincs ok az ünneplésre.

Szikár jellemek, de fásultan egyszerű párbeszédek

Ritkán látni arra példát, hogy a jónak induló karakterkezelést a bődületesen gyengén, felszínesen és elképesztően sallangosan megírt dialógok tegyenek tönkre. A gengszterfilmek egyik markáns attitűdje, hogy a nagyigazságok – becsületkódex, a család-fogalma – karcosan, konyakba áztatva hagyják el a szereplők száját. Itt viszont komolyan vehető háttértartalom nélküli, üresen kongó közhelyek maradtak. Pedig a motiváció - még ha az sablonos is - elég jól fel lett építve és kidolgozva. A mellékszereplők egy ideig tisztességesen hozzájárultak a vezérkarakter személyiségének kibontakozásához. Viszont a jellemfejlődés egy ponton szerintem megtört, emiatt nem éreztem elég erősnek a nagy személyiségváltozást.

A másik nagyobb probléma a sok közül, hogy hiányzik a markáns, emlékezetes antagonista a történetből. Megvan(nak) jelölve a nemezis(ek), mégis inkább csak látszat módon gonoszkodnak a bőrfoteljükben. Például a vérre menő riválisok egymásra találása volt nálam a végső fejlövés. Ennél a konfliktusszálnál érezni lehetett, hogy csak azért került bele, hogy rávezesse a történetet és a karaktereket a fináléra vezető útra. Olcsó megoldás.

Hiába volt impozáns a szereplő gárda, a forgatókönyv nem engedte, hogy valódi jelentéstartalommal és élettel töltsék meg a szerepüket. Mindenki kicsit feszengett a méregdrága öltönyében és selyem koktélruhájában. Sajnos Ben Affleck sem volt az igazi. Az egyenes és őszinte tekintete egyáltalán nem illik ebbe a kegyetlen világba. A színész tipikusan protagonista karakter, ezért próbálták meg árnyalni, színesíteni a figuráját. Emiatt sem lehet klasszikus gengszter.

Verdikt

Az éjszaka törvénye egy mocskos, vérrel és lőszerrel teli világban akart erkölcsös gengszterfilmmé válni. Szó sincs arról, hogy bűn rossz lenne a film, egyszerűen csak mérhetetlenül közepes, ami csak külsőségekben és apró részletekben képes újat mutatni. Részemről ez most öt pontra sikeredett. Jobbat és többet vártam.

 

Szólj hozzá

kritika film dráma filmkritika gengszterfilm Ben Affleck az éjszaka törvénye